De Explore Your Future bus trekt door heel Nederland om samen met middelbare scholieren op een inspirerend avontuur te gaan. Een onvergetelijke reis die hen zal brengen langs spectaculaire festivals, verhelderende workshops en ontmoetingen met bevlogen professionals. Ook worden de scholieren uitgedaagd om tijdens deze reis impact te maken met hun talenten en interesses.
Festivalbandje om, het festivalkrantje in de hand en een consumptiemuntje dat brandt in de broekzak. Laat het ontdekken maar beginnen! Een steentje loswrikken bij Talenten-Jenga, al je vragen kunnen stellen bij de Student Talk, of toch eerst een grappige foto bij de green-screen? Er is echt bijzonder veel te beleven op het Explore Your Future startfestival.
En juist dit unieke speelse karakter maakt EYF zo bijzonder. Op een laagdrempelige manier en met een hoge dosis fun, kunnen leerlingen nadenken over hun eigen talenten en interesses. En dat doen ze niet alleen. Het jongerenteam staat voor hen klaar om alle ins en outs over studies, studiekeuzes en het studentenleven te delen. Hoe vet is dat?
Workshop
Workshop
Workshop
Na het daverende succes van het startfestival, is het nu de hoogste tijd om wat dieper in te gaan op datgene waar hun hart sneller van gaat kloppen. Leerlingen gaan in deze workshop op zoek naar het beroep waar ze meer over willen weten en wie ze het hemd van het lijf willen vragen. Leerlingen inspireren elkaar, maar laten zich ook al te graag inspireren door het jongerenteam. Zij weten namelijk precies de juiste snaar te raken en soms leerlingen op nieuwe inzichten te brengen.
Na deze workshop heeft elke leerling een beroep opgeschreven in het festivalkrantje en kunnen wij razendsnel aan de slag met het regelen van een Meet & Greet op maat. De telefoon van ons matchingsteam staat dan roodgloeiend.
Workshop
Workshop
Workshop
Leerlingen vinden een ontmoeting met een professional vaak spannend, maar kijken er vrijwel altijd naar uit. Logisch ook, want de Meet & Greet is één van de paradepaardjes van ons programma. Om deze Meet & Greet toch wat minder spannend te maken, vinden wij het belangrijk om leerlingen goed voor te bereiden op dit gesprek. Ze weten na deze workshop altijd welke vragen ze willen stellen en wat de do’s en dont’s zijn van zo’n gesprek. Zo loopt het (online) gesprek op rolletjes en staat helemaal niets hen meer in de weg.
De grote dag is dan eindelijk aangebroken. De dag van de Meet & Greet. Klamme handjes zijn niet nodig, want de leerlingen hebben zich uiteraard goed voorbereid. Onder begeleiding van een lid van het jongerenteam wordt er uitgebreid gesproken, worden over en weer vragen gesteld en komt er met regelmaat een glimlach of schittering tevoorschijn.
Het is fantastisch om te zien dat ook de professional met een glimlach zijn of haar laptop dichtklapt en de werkdag weer met de nodige energie voortzet.
Workshop
Workshop
Workshop
Met het EYF Memory Spel ontdekken leerlingen voor wie of wat ze impact willen maken. Eenzame ouderen, dierenwelzijn, het klimaat, de mentale gezondheid van jongeren, mensen in armoede vluchtelingen: alles kan, geen plan is te gek! Tijdens deze workshop bedenken de leerlingen op welke manier ze hun interesses en talenten gaan inzetten voor een ander.
Hierbij laten we hen grotendeels vrij in het ontwikkelen van een impactvolle challenge, maar bieden we ook genoeg handvatten. Wauw, wat een drive en power komt hierbij vrij: go-go-go!
Tijdens de maatschappelijke challenge doen ze iets goeds voor een ander of voor de maatschappij én proeven ze daarbij ook aan hun mogelijke toekomstige werkveld. Zo combineren we in één klap burgerschap en beroepsoriëntatie met elkaar. Ideaal toch? Tijdens een projectweek, activiteitenweek, stageweek of een ander geschikt moment in het curriculum gaan de leerlingen aan de slag met hun challenge.
Van het gezamenlijk organiseren van een maatschappelijk event of een meeloopstage bij een maatschappelijke organisatie tot aan individuele challenges, let’s make IMPACT!
Om de cirkel rond te maken, sluiten we af met een spectaculair eindfestival. Dit festival staat volledig in het teken van het evalueren en het delen van ervaringen door de leerlingen. Gaan ze daar dan met z’n allen in een kringetje zitten of moeten ze verplicht een powerpoint maken? Tuurlijk niet!
Via spelvormen, zelf in te richten kraampjes of op een andere ludieke manier worden leerlingen uitgedaagd om na te denken over wat ze hebben geleerd in de afgelopen maanden. En wat kan er natuurlijk niet ontbreken op een festival? Precies. Muziek en eten. Explore Your Future heeft aan alles gedacht.
Scholieren laten ontdekken wat er mogelijk is, hun wereld vergroten en ontmoetingen creëren. Ontmoetingen met mensen uit de praktijk en uit de samenleving. Ruimte om te ontdekken en te ontwikkelen. Talenten en interesses inzetten voor een ander. Koppeling tussen beroepsoriëntatie en actief burgerschap. Impact maken, nú en in de toekomst. Voor en door jongeren.
‘Ik weet nu dat ik geen binnenhuisarchitect wil worden; ik zoek een beroep waarin ik nog veel meer bezig kan zijn met mijn grote passie tekenen.’
Havo-leerling (15 jaar)
‘Door Explore Your Future wordt duidelijker wat er allemaal kan. En ik heb geleerd dat je passie moet hebben voor een beroep of vak om succesvol te worden.’
Mavo-leerling (15 jaar)
‘De opdracht in de buurt heeft me laten zien dat ik ook een verschil kan maken. Ik dacht niet dat mijn kleine bijdrage echt belangrijk zou zijn, maar ik heb geleerd dat zelfs kleine dingen een positieve verandering kunnen brengen.’
Leerling vmbo-3 (14 jaar)
‘Het was heel inspirerend om iemand uit de praktijk te ontmoeten en met hem te praten over wat ik leuk vind. Ik ben nu veel zekerder over wat ik wil worden en voel dat ik op de juiste weg ben.’
Leerling vwo-4 (16 jaar)
‘Dit project heeft me echt geholpen om te ontdekken wat ik leuk vind. Ik wist niet dat ik zo geïnteresseerd was in bouwen totdat ik iemand ontmoette die architect is. Nu weet ik dat ik later met ontwerpen wil werken.’
Leerling havo-3 (15 jaar)
‘Ik had al het idee dat ik graag eigen baas wil zijn, en nu heb ik nog meer ambitie om voor mezelf aan de slag te gaan en zelf iets neer te zetten.’
Leerling vmbo-3 (14 jaar)